دکتر سوران کردستانی و کردان عبدالملکی : نوشته دکتر رضا قنبری عبدالملکی

اینجانب از سال ۱۳۷۸ شروع به نوشتن تاریخچه ایل عبدالملكی و جمع آوری مطالب و فیش هایی در این زمینه نمودم. از همان آغاز تلاش می كردم كه تاریخی بنویسم مبتنی بر روشهای علمی و دارای منابع و ماخذ معتبر تاریخی. در كتابخانه های كوچك و بزرگ این مملكت، همواره در پی سند و مدركی در رابطه با تاریخ ایل عبدالملكی بودم. وقتی كه در دوره كارشناسی ارشد به دانشگاه تهران راه یافتم، دریچه ی تازه ای در این زمینه ی تحقیقاتی به رویم گشوده شد. از كتابخانه ی مركزی دانشگاه تهران و نسخه های چاپی و خطی اش بگیر تا استادان بزرگ دانشكده ی تاریخ دانشگاه تهران. از همان آغاز با راهنمایی استادان دانشكده ی تاریخ و علی الخصوص دكتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی با منابع درجه اول تاریخ دوره های افشاریه، زندیه و قاجار كه مطالبی پیرامون عبدالملكی ها نوشته بودند آشنا شدم. كتابهای تاریخ گیتی گشا، گلشن مراد و ناسخ التواریخ از مهمترین آنها بود. در همین جا لازم است از دكتر باستانی پاریزی به دلیل راهنمایی های ارزنده شان در این زمینه سپاسگزاری نمایم.

اما پیش از دوره ی زندیه هیچ سندی را نیافتم كه مستقیما به عبدالملكی ها اشاره داشته باشد. حتی استادان بزرگ تاریخ نیز نتوانستند در این زمینه به من یاری رسانند. سرانجام كتابم را در سال 1388 از دوره ی زندیه به بعد نوشته و منتشر كردم؛ اما همیشه این آرزو را در دل داشتم كه ای كاش می دانستم تاریخ عبدالملكی ها پیش از زندیه چگونه رقم خورده و چه اسنادی در این رابطه در دست است.

در اواخر سال 1388 خورشیدی با وب سایت دكتر كردستانی آشنا شدم. گویی دست سرنوشت مرا به سایت اینترنتی ایشان راهنمایی كرد. به ایمیل ایشان پیامی فرستادم و درخواست كردم كه شماره ی تلفن شان را برایم ارسال كنند تا بتوانم تلفنی با ایشان گفتگو كنم. روز بعد آقای دكتر كردستانی با ایمیلی شماره ی تلفنشان را برایم فرستادند و من موفق شدم با ایشان گفتگو نمایم. شخصیت بزرگ و علمی ایشان را در همان آغاز كار دریافتم و ایشان را از كارهای تحقیقاتی ام مطلع ساختم. دكتر كردستانی از سالها پیش درباره ی عبدالملكی ها تحقیقات ارزشمندی را آغاز كرده بودند. ایشان به روستای قلعه ی شهرستان قروه كه سكونتگاه عبدالملكیهای كردستان است رفته و در آنجا باخبر شده بودند كه عبدالملكیهای دیگری در مازندران ساكنند. آنگونه كه تلفنی اظهار نمودند؛ همیشه آرزو داشتند كه عبدالملكیهای مازندران را از نزدیگ ملاقات کنند و تحقیقاتشان را در این زمینه كامل نمایند .. تا اینکه در اسفند ماه 1388 دكتر كردستانی در بازگشت از سمیناری در گرگان به زاغمرز آمدند. استاد حسن سلیمی عبدالملكی در زاغمرز میزبان ایشان بودند.

دكتر كردستانی در زاغمرز فرمودند كه مدارک و اسناد ارزشمندی درباره ی عبدالملكی ها به دست آورده اند كه مربوط به دوره ی صفویه است. دوره تاریخی مهمی كه ما همواره در پی كشف اسناد این دوره بودیم. در همان شب و در منزل استاد سلیمی عبدالملكی، آقای دكتر كردستانی پیشنهاد كردند كه شایسته است عبدالملكی های چهارقلعه؛ همایشی در زاغمرز برگزار نمایند و ایشان بتوانند در طی آن همایش به ارائه ی اسناد مکوشوفه تاریخی عبدالملكی ها بپردازند. ما نیز از پیشنهاد ایشان استقبال كردیم و موضوع را با بزرگان و فرهیختگان چهارقلعه ی عبدالملكی مطرح نمودیم. آنان نیز با آغوش باز پذیرفتند و همگی منتظر ورود دكتر كردستانی به چهارقلعه عبدالملكی بودند. بدینسان؛ تلاشهای شبانه روزی ما برای برپایی همایش سراسری عبدالملكی ها با تشویق های عالمانه ی دكتر كردستانی همراه شد تا اینكه در 14 مرداد ماه 1388 همایش (پیوند با تبار و دیار) در زاغمرز برگزار گردید. دكتر كردستانی همانگونه كه قبلا گفته بودند در این همایش به بیان مطالبی درباره ی تاریخ عبدالملكی های پیش از زندیه پرداختند كه كاملا تازه و مستند بود. شرح مطالب تاریخی ایشان در این زمینه در وب سایتشان موجود است.

من به عنوان محققی كه درباره ی تاریخ و گویش عبدالملكی ها كتاب و مقالاتی نوشته ام، سخنان و مطالب تاریخی دكتر سوران كردستانی را تحسین کرده و از آن بهره های پژوهشی فراوانی بردم. در همین جا می گویم كه دكتر كردستانی بخش عظیمی از مجهولات تاریخ عبدالملكی ها را با تحقیقاتشان روشن ساختند. امیدوارم دكتر كردستانی عزیز همیشه شادكام و پیروز باشند.

رضا قنبری عبدالملكی

پنجشنبه چهارم شهریور 1389

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =